Denne artikkelen er ikke publisert på Internett. Jeg har offentliggjort deler av innholdet i henhold til sitatretten. Hele artikkelen kan kjøpes ved henvendelse til Aftenposten.
Aftenposten 17.03.2004:
Vårt nye riksmål"De urbane forfatterne krever at du har dyp merkevarekunnskap for at du i det hele tatt skal forstå bøkene deres. Kulturelle koder er det nye riksmålet.
...Som uhelbredelig trendnisse hadde jeg gleden av å sluke enda en urbanroman til vårens latteprat, Thomas Bjørnskaus ferske "Reality.no".
...Når jeg leser Bjørnskaus tese om at "lønnsnivået i reklamebransjen vokser proporsjonalt med bredden på brillestengene" gir jeg forfatteren et poeng.
...Hvis du som leser ikke aner hva som ligger bak kodene, skjønner du ikke hva som foregår i teksten. For forfatterne er teknikken risikabel og ekskluderende, men den fungerer meget godt når leserne vet hva de sære merkevarene står for.
...Den eks-narkomane og nå Booker-prisbelønte forfatteren DBC Pierre var nettopp innom Oslo for å hevde at "for å overleve i dag, hjelper det lite med visdom. Det du må beherske er koder." Bjørnskau, Eggen og Langeland har tydeligvis en lys fremtid.
Kommentert av Per Kristian Bjørkeng, Aftenposten