Omslag REALITY.NO   Grafisk design:  Motorfinger


Denne artikkelen er ikke publisert på Internett. Jeg har offentliggjort deler av innholdet i henhold til sitatretten. Hele artikkelen kan kjøpes ved henvendelse til Aftenposten.


Aftenposten 17.03.2004:
Vårt nye riksmål

Vårt nye riksmål, faksimile fra Aftenposten 17.03.2004"De urbane forfatterne krever at du har dyp merkevarekunnskap for at du i det hele tatt skal forstå bøkene deres. Kulturelle koder er det nye riksmålet.
...

Som uhelbredelig trendnisse hadde jeg gleden av å sluke enda en urbanroman til vårens latteprat, Thomas Bjørnskaus ferske "Reality.no".
...

Når jeg leser Bjørnskaus tese om at "lønnsnivået i reklamebransjen vokser proporsjonalt med bredden på brillestengene" gir jeg forfatteren et poeng.
...

Hvis du som leser ikke aner hva som ligger bak kodene, skjønner du ikke hva som foregår i teksten. For forfatterne er teknikken risikabel og ekskluderende, men den fungerer meget godt når leserne vet hva de sære merkevarene står for.
...

Den eks-narkomane og nå Booker-prisbelønte forfatteren DBC Pierre var nettopp innom Oslo for å hevde at "for å overleve i dag, hjelper det lite med visdom. Det du må beherske er koder." Bjørnskau, Eggen og Langeland har tydeligvis en lys fremtid.

Kommentert av Per Kristian Bjørkeng, Aftenposten

Tilbake til Hva sier pressen